tirsdag den 18. september 2012

Det er bare vand...

Noget i den stil, var hvad jeg messede for mig selv under morgenturen. Det væltede ned - uden overdrivelse. Og det kan godt være det bare var vand. Men det var koldt vand. Og jeg var måske heller ikke heeelt klædt på efter forholdene. Måske bildte jeg mig ind det stadig var lidt som søndag morgen...


Søndag bød på både frokost og eftermiddagskaffe i det fri da vi skulle hente Mindsten hjem fra spejderlejr. Medbringes skulle et styks kage, og jeg ville rigtig gerne bruge nogle af de æbler som har sluppet taget og nu ligger på jorden. Dog synes jeg en skærekage er nemmest at håndtere på en vakkelvorn engangstallerken. Så jeg tog lidt fra et par forskellige opskrifter - resultatet blev en lækker og saftig æblekage med sprød top.

Og jo... jeg ved godt der findes et hav af æblekager. Den ene sikkert mere lækker end den anden. Og heldigvis er det jo også helt frivilligt om du vil prøve denne. Men nu har du muligheden. (og jeg tog selvfølgelig lidt dej fra til en test-kage vi kunne smage lørdag. Så jeg ikke medbragte uspiselig kage. Jeg kan afsløre at med en skefuld is til er den også ret lækker. Men det er vel i grunden det meste?!)

Æble-skærekage (find gerne selv på et mere forførende navn)

4 revne æbler - vendes i 2-3 tsk. kanel
4 æg
150 gr. farin
300 gr. sukker
250 gr oliemargarine
475 gr. mel
5 tsk. bagepulver
1-2 tsk. kardemomme
3 dl. mælk

Drys: et par håndfulde knuste makroner og grofthakkede mandler som du synes er passende.

Pisk æg og sukker luftigt. Mel/bagepulver/kardemomme og margarine + mælk røres i. Vend tilsidst de revne æbler i. Hældes i stor bradepande og drysses med makron/mandel topping. Bages ved 180 gr. 40-45 min.

Server på bakkeskråning mens du balancerer en kop te. Eller i sofaen - your choice...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar